Wat is de overeenkomst tussen autogeen lassen en TIG lassen?
Geregeld zien wij de vraag wat is de overeenkomst tussen autogeen lassen en tig lassen voorbij komen. Hoewel beide lastechnieken inderdaad overeenkomen, zijn er wel enkele belangrijke verschillen tussen beide technieken. Maar laten we eerst naar de grootste overeenkomst kijken.
De grootste overeenkomst tussen autogeen lassen en TIG lassen is dat de handelingen die je uitvoert hetzelfde zijn. Je gebruikt namelijk bij beide lastechnieken toevoegmateriaal en je gebruikt hiervoor beide handen om zo het materiaal aan elkaar te lassen.
Er zijn echter ook enkele belangrijke verschillen tussen autogeen lassen en TIG lassen:
- Lichtbron: Bij autogeen lassen wordt een brander gebruikt om een gebied van de werkstukken te verhitten tot het smeltpunt. Bij TIG lassen wordt een elektrische boog gebruikt om het werkstuk te verhitten.
- Het soort gas: Bij autogeen lassen wordt een gas in combinatie met zuurstof gebruikt om de las te verwarmen of tot een bepaald smeltpunt te komen. Bij TIG lassen wordt argon gas gebruikt om de las te beschermen en om te zorgen dat het materiaal niet verbrand.
- Toepassingen: Autogeen lassen is een wat verouderde techniek en wordt voornamelijk nog gebruikt in de verwarmingsindustrie voor het lassen van leidingen. TIG lassen kan worden gebruikt voor het lassen van een breed scala aan metalen, waaronder aluminium, roestvrij staal, staal en koperlegeringen.
- Vaardigheid: Autogeen lassen is over het algemeen een eenvoudiger proces om te leren en vereist minder vaardigheid dan TIG lassen. TIG lassen vereist meer vaardigheid en precisie om goede resultaten te behalen.
Waarom autogeen lassen?
Er zijn verschillende redenen waarom men kiest om autogeen te lassen. Zo is autogeen lassen bijvoorbeeld een eenvoudig proces en vereist het minder vaardigheid en precisie dan bij TIG lassen. Dit maakt het dan ook geschikt voor mensen die net beginnen beginnen met lassen of geen ervaring hebben met andere lastechnieken zoals elektrode of MIG / MAG.
Een andere reden is dat autogeen lassen geen speciale lasapparaat vereist. Hierdoor is het dan ook een betaalbare manier van lassen.
De autogeen lastechniek kan gebruikt worden op een breed scala aan materialen. Echter wordt het tegenwoordig voornamelijk toegepast bij dikwandig installatiewerk voor het aan elkaar lassen van onderdelen. Je zou het eventueel ook kunnen gebruiken om leidingen en buizen te snijden indien je een snijbrander gebruikt.
Een ander voordeel van autogeen lassen is dat het geen stroombron nodig heeft. Dit houdt dan ook in dat je op elke locatie kunt lassen. Dit maakt het dan ook geschikt voor mobiele reparaties en andere taken die op locatie moeten worden uitgevoerd.
Welke gassen worden er gebruikt bij autogeen lassen?
Bij autogeen lassen worden voornamelijk propaan en butaan gebruikt als brandstof voor de brander. Propaan en butaan zijn gemakkelijk verkrijgbaar en hebben een hoge energiedichtheid, wat betekent dat ze een hoog vermogen hebben om energie op te slaan en te leveren.
Er zijn echter ook andere gassen die kunnen worden gebruikt voor autogeen lassen, zoals acetyleen en propyleen. Acetyleen is een krachtige gasbranderbrandstof die vaak wordt gebruikt voor lassen, snijden en andere industriële toepassingen. Propyleen is een lichtere brandstof dan propaan en butaan en wordt soms gebruikt voor lassen en solderen.
Het is belangrijk om de juiste brandstof te gebruiken voor je gasbrander, aangezien verschillende gassen verschillende eigenschappen hebben en niet geschikt zijn voor alle toepassingen. Zorg ervoor dat je altijd de gebruiksaanwijzing van je gasbrander raadpleegt om te bepalen welke brandstof het beste is voor jouw toepassing.
Waar moet je op letten bij autogeen lassen?
Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden bij het uitvoeren van autogeen lassen:
Autogeen Las en Hardsoldeertoestel
HBM LAS-FIX SF 3100 Autogeen
Dit apparaat is ideaal voor kleine installatie en reparatiewerkzaamheden. Je kunt het apparaat eenvoudig meenemen dankzij het draagframe en het lichte gewicht.
De kleine zuurstof en gascilinders worden met de speciale beugel in het midden in het frame vastgezet.